منتقد سینما و تلویزیون: شخصیتها در پایتخت۶ خودشان را تکرار کردند
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۶۸۵۷۳
بهزاد عشقی در گفتگو با خبرنگار ایرنا درباره کیفیت سریال پایتخت۶ که این شبها بازپخش میشود تاکید کرد: سریال پایتخت در فصل ششم یک سری از نویسندگان خوبش مثل خشایار الوند را از دست داد و به همین دلیل جذابیتهای داستانی این اثر از دست رفت. سریال پایتخت۶ موقعیت های کمدی خوبی داشت که نیمه کاره رها شد.
نویسنده کتاب کهنالگوی سینمای ایران با اشاره به بخشهایی از قصه سریال افزود: ماجرای سندروم دست بیقرار شروع جالبی داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته عشقی در بیشتر قسمتهای پایتخت۶ میبینیم که آدمها دور هم نشستند و با حرفهای زیاد داستان را پیش میبرند.
منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه در هر فیلمنامهای پیرنگ و شخصیت مکمل هم هستند توضیح داد: شخصیتهای پایتخت هر بار که در موقعیتهای داستانی مهیج قرار میگیرند، تاثیرگذاری بیشتری دارند. در قسمت آخر این اتفاق نیفتاده است. تیپ ها و شخصیتهایی که در پایتخت محبوب شدهاند، هر بار باید در موقعیتهای جدید قرار بگیرند. در غیر این صورت دنباله سریال باعث خستگی و ملال میشود.
وی افزود: سریالی که از جانب مردم پاسخ مثبت بگیرد و مورد تایید نسبی نخبگان باشد میتواند در فصل های بعدی ادامه پیدا کند. چارلی چاپلین در تمام عمر خودش یک شخصیت را تکرار میکند. ولی در موقعیت های جدید قرار می گیرد. تا موقعی مردم شخصیت ولگرد را دوست دارند، چارلی چاپلین جذابیت های داستانی خودش را دارد.
به گفته عشقی امروزه ریتم سریال ها خیلی سریع تر شده است و داستانها تحرک بیشتری دارند و سریال سازهای ما باید بتوانند تحت تاثیر تحولات جهانی سریال سازی قرار بگیرند.
این فیلمنامهنویس با بیان این نکته که بخش زیادی از مردم پایتخت را می پسندند و با آن ارتباط برقرار می کنند اظهار داشت: پایتخت در چند قسمت اولش از متن روزمره ترین اتفاق های زندگی موقعیت های بامزه ای را ترسیم کرد. بخشی از خصوصیات منفی آدم ها مثل ریاکاری، فریبکاری و چاپلوسی، دروغپراکنی و منفعت طلبی در این سریال مورد ریشخند قرار گرفتند.
آدمهای نون.خ حراف هستند
بهزاد عشقی همچنین به سریال نون.خ که قرار است فصل سوم آن در ایام نوروز از تلویزیون پخش شود اشاره کرد و گفت: امتیاز سریال نون.خ این است که آدم احساس نمی کند در آن قومی به تمسخر گرفته شده اند. در این سریال آدم های خوب و بد تفکیک می شوند و بخشی از آدم ها می توانند زشتی های انسان را نشان بدهند. نقطه ضعف اثر این است که آدمها حراف هستند و وقتی کنار هم قرار می گیرند پشت سر هم حرف می زنند. این اتفاق از جذابیت های کار کم می کند.
به گزارش ایرنا، دو قسمت پایانی از فصل ششم سریال پایتخت جمعه و شنبه بیست و نهم و سیام اسفندماه از شبکه یک پخش میشود.
برچسبها سیروس مقدم نوروز سریالمنبع: ایرنا
کلیدواژه: سیروس مقدم نوروز سریال سیروس مقدم نوروز سریال اخبار کنکور سریال پایتخت آدم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همکاریهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب
هفته گذشته خبری منتشر شد درباره اینکه تولید «پایتخت ۷» به جریان افتاده و قرار است بازیگران اصلی بار دیگر کنار هم جمع شوند.
به گزارش فیلم نیوز، به بهانه این اتفاق مهم، نگاهی داریم به بازیهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر در کنار هم.
استشهادی برای خدا | علیرضا امینی | ۱۳۸۶اولین همکاری مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر سال ۱۳۸۶ در فیلم «استشهادی برای خدا» ساخته علیرضا امینی اتفاق افتاد. تنابنده در این فیلم نقش روحانی به نام شیخمحمد را داشت و با گریمی متفاوت، بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت. او در در کنار شخصیت رحمت، کارمند مخابرات روستا که احمد مهرانفر نقش او را بازی میکرد، موقعیتهای بامزهای را در فیلم رقم میزدند. ماجرا از این قرار بود که فردی به نام فتحی پس از سالها به آبادیاش بازمیگشت تا قبل از مرگ، از همه مردم ده بخواهد روی کفناش را به نشانه رضایت از او امضا کنند تا در آرامش از دنیا برود.
مردم ده معتقدند بودند که تا همسرش از او رضای نباشد و امضا نکند، فایدهای ندارد. او باید هرطور شده رضایت همسرش را به دست میآورد و در این مسیر شیخ محمد و رحمت هم او را همراهی میکردند. محسن تنابنده علاوه بر بازی در این نقش، در نگارش فیلمنامه «استشهادی برای خدا» هم نقش داشت و از این جهت کاملا به ابعاد مختلف شخصیت شیخمحمد احاطه داشت.
شیخمحمد روحانی مهربانی بود که به واسطه لهجه مشهدی و سادگی و طنز جالبی که در گفتارش بود، حالوهوای فیلم را عوض میکرد. دیالوگهای میان او با شخصیت رحمت بسیار جذاب از آب درآمده و میتوان گفت مقدمهای برای شکلگیری شخصیتهای نقی و ارسطو در «پایتخت» بود. تنابنده برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره بیستوششم فیلم فجر شد.
پایتخت | سیروس مقدم | ۱۴۰۲ تا ۱۳۹۰مهمترین بازی تنابنده و مهرانفر بدون شک در «پایتخت» اتفاق افتاد و این زوج هنری توانستند وجوه دیگری از بازیشان را درقالب یک زوج کمدی به نمایش بگذارند. موتور محرک سریال «پایتخت»، محسن تنابنده بود. نه فقط به عنوان بازیگر که در جایگاه نویسنده و مشاور کارگردان بخش مهمی از بار جذابیت سریال را به دوش میکشید.
با اینحال آنچه بیشتر در ذهنها مانده، بازی او در نقش نقی معمولی است. شخصیتی ساده که در هر فصل خودش را عقل کل میبیند، اما مدام با تصمیمهای اشتباه و رفتارهای عجیبش باعث ایجاد موقعیتهای جالبی میشود. نقی در همان فصل اول «پایتخت» به عنوان شخصیت اصلی شکل گرفت، اما رفتهرفته در فصلهای بعدی تکامل پیدا کرد و مدام بر بار جذابیتش اضافه شد. احمد مهرانفر تا قبل از سال ۱۳۹۰ که با نقش ارسطو در سریال «پایتخت» شناخته شود، در تئاتر و سینما و تلویزیون آثار زیادی از خود به جا گذاشته بود. «درباره الی»، «اقلیما»، «یک عاشقانه ساده»، «استشهادی برای خدا» و … آثار مهم برجا مانده از او بودند.
با این حال، اما نقش ارسطو در «پایتخت»، نقطه عطف کار تصویری او به حساب آمد. زوج نقی و ارسطو با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر در این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفتند که حتی نمیتوانیم تصور کنیم «پایتخت» را بدون حضور یکیشان تصور کنیم. ارسطو پسرخاله نقی بود که از همان فصل اول روی کامیون کار میکرد و به عنوان شخصیتی عاشقپیشه و علاقهمند به ازدواج معرفی میشد.
او روی هر دختری دست میگذاشت ناکام میماند و وضعیت طوری پیش میرفت که دست آخر بازهم تنها بماند. از این رو بخش مهمی از داستان هر فصل پیرامون زندگی او و جدالهایی که با نقی داشت پیش میرفت. نقش ارسطو به قدری در کارنامه مهرانفر اهمیت دارد که خیلیها او را با نام ارسطو میشناسند.
ایران برگر | مسعود جعفری جوزانی | ۱۳۹۳محسن تنابنده و احمد مهرانفر بعد از درخشش به عنوان یک زوج در «پایتخت»، در فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم همکاری مشترک داشتند. ماجرای فیلم درباره دو خان به نامهای امراللهخان و فتحاللهخان بود که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا رقابت میکردند.
تنابنده نقش فتحالله خان را داشت و با گریمی بسیار متفاوت توانسته بود شمایلی از یک خان را ترسیم کند. علی نصیریان نقش امراللهخان را بازی میکرد و احمد مهرانفر در نقش رهام، یک جورهایی مشاور امراللهخان بود. نقشش در این فیلم چندان زیاد نبود و در چند سکانس بازی داشت. گرچه مهرانفر با ظاهری متفاوت به میدان آمده بود و جنس بازیاش فرق میکرد، اما آن زمان خیلیها معتقد بودند شمایل رهام به ارسطو نزدیک است.
علی البدل | سیروس مقدم | ۱۳۹۶سیروس مقدم بعد از درخشش پایتخت در چند فصل، تصمیم گرفت سال ۱۳۹۶ تغییر رویه دهد و به جای ساخت فصل جدید پایتخت سریال کمدی روستایی دیگری به نام «علیالبدل» بسازد. او برای این سریال تعدادی از بازیگران اصلی پایتخت را درکنار بازیگران دیگر قرار داد. ماجرا درباره روستایی بود که دو خان آن با هم اختلاف داشتند و حالا باید برای رسیدگی به امور، یک علیالبدل انتخاب میکردند.
محسن تنابنده در این سریال نقش فردی به نام آقاسی را داشت که در قامت مشاور به میدان میآمد و به هر دو خان مشاوره میداد. احمد مهرانفر هم در این سریال نقش عضو علیالبدل را داشت. آن دو با گریمهایی کاملا متفاوت با «پایتخت» حضور پیدا کردند و شیوه بازیشان هم کاملا با آنچه که در سریال قبلی شاهدش بودیم تفاوت داشت.
«علیالبدل» سریال موفقی نبود. با اینکه مخاطبان زیادی آن را دنبال میکردند، اما نتوانست جای خودش را نزد مخاطبان باز کند و اتفاق مهمی در کارنامه سیروس مقدم رقم بزند. به همین دلیل هم وارد فصلهای بعدی نشد و مقدم مجددا سراغ ساخت «پایتخت» رفت.